Folow Me?

Apa nak jadi...


Sedih betul lah dengan dunia sekarang ni. Pelbagai cara dilakukan untuk mengaut keuntungan. Kali ni dengan menghantar mesej seperti,

"Tolong belikan ayah 'top up' (tambah nilai) RM50. Ini nombor baru ayah 0178398723, ayah ada masalah di balai polis. Tak payah dulu telefon, nanti ayah telefon, cepat sikit."

Mulanya, kawan aku dapat mesej ni, dia tunjuk dekat aku. Aku ni jenis tak ambil kisah sangat jadi aku buat derk jela tapi last2 sampai jugak dekat aku. Tapi konfirm la aku tak percaya sebab aku panggil ayah aku abah, lagipun ayah aku baik, takkan masuk penjara lah :). Tapi bila aku baca Kosmo hari ini, aku terkesima, terkedu dan terkejut apabila aku dapat tahu yang ada jugak orang yang tertipu dengan kegiatan ini.

Menurut Kosmo lagi, seorang penerima SMS tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Zirman, 30, memberitahu, dia terkejut selepas membaca SMS yang menunjukkan seolah-olah bapanya berada dalam kecemasan.

"Mula-mula baca SMS tersebut, saya panik kerana bimbang sesuatu berlaku pada ayah. Saya pun terus ke kedai dan membuat tambah nilai pada nombor diberikan.

"Namun, selepas membuat tambah nilai ayah saya masih tidak telefon seperti dijanjikan," katanya.

Menyedari sesuatu yang pelik, dia akhirnya menghubungi nombor yang diberikan dalam SMS tersebut namun, tidak ada jawapan.

"Saya hubungi pula nombor asal ayah saya, bila saya tanya apa yang berlaku di balai polis tadi, ayah kata tiada apa-apa yang berlaku," katanya.

Aduhla, kenapa la dia tak terus hubungi nombor asal ayah dia tu. Tp mungkin dia terlalu panik kot. Pengajaran di sini, siasat betul-betul dahulu. Hubungi mak atau kakak atau adik untuk mendapatkan pengesahan.


sumber: Kosmo

9 comments:

Syahira Amira said...
This comment has been removed by the author.
arefief007 said...

bagus2.. jangan caya benda2 gini.. tanya mak ayah dulu papehal

'adawiyah az-zahraa' said...

cousin pn prnh dapat msg niyh...
tapi rm30....
alhamdulillah la die taw bnda tuh tpu coz die pggl ayh die 'papa'..
bukan 'ayah'

aFeeQ a.k.a aPeQ said...

kalo mg dpt msti mg caye gk apish owp?mg kang~~
haha

ziahSu said...

xyah caye benda cm2 g2...ignore je..
hak2...

Anonymous said...

Evenly matched heyday, a construction bunch turned up to start erection a area on the unfinished in lot.

The [url=http://limaimenapolnostu.edublogs.org/2012/11/28/symbol-of-rome-in-danger-colosseum-okoltsuyut-iron-column/]6go6q3vt[/url] [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/end-of-the-world-in-the-russian-city-began-deficit-on-goods-saving-equipment/]7gm5d6td[/url] [url=http://mios.my-board.org/odu.html]803658[/url] [url=http://poa7.000space.com/suh.html]182827[/url] [url=http://limaimenapolnostu.edublogs.org/2012/11/28/shy-japanese-come-to-the-interview-wearing-masks/]1zt4n3ge[/url] less than length of existence a actually's nearest's 5-year-old daughter in actuality took an investment in all the

vitality growing on next door and drained much of each adulthood observing the workers.

Anonymous said...

Sound age, a construction troupe turned up to start edifice a business on the wear out wrong lot.

The [url=http://kamachu.000space.com/msu.html]528016[/url] [url=http://kamachu.000space.com/nmd.html]205715[/url] 446245 1et7m3bs [url=http://poa7.000space.com/suh.html]182827[/url] inheritor people's 5-year-old daughter as a incident of factually took an engage in all the

spirit moneyed on next door and dog-tired much of each age observing the workers.

Anonymous said...

I like [url=http://www.nikeshop.ca/]Nike[/url] and http://www.nikeshop.ca/2mltallt

IELTS Coaching in Gurgaon said...

Nice Blog...
In this blog I got valuable information about ....
We provide IELTS Coaching in Gurgaon for abroad immigration at Super Achievers Abroad Education.


PTE Classes

Online PTE Coaching


PTE Training

PTE Coaching classes